مایکرولرنینگ و ثبت جهانی بیان برتر

بازدید: 2103

استفاده از راهکارهای یادگیری خُرد (Microlearning) در آموزش زبان بر اساس رویکرد کلاس معکوس (Flipped Classroom)

Microlearning چیست؟

مایکرولرنینگ (یادگیری خرد) یک روش یادگیری براساس تکه های کوتاه مدت و با استفاده از تکنولوژی ویدیویی است. با افزایش سرعت زندگی در قرن اخیر، افراد به سبک زندگی سریع عادت پیدا کرده اند و عبارت "مایکرولرنینگ" نیز به همین خاطر برای اولین بار در یادگیری مبتنی بر وب و فرآیندهای یادگیری با استفاده از واسط مورد استفاده قرار گرفت.

راهکار مایکرولرنینگ یک راهکار کلی نگر (Holistic Approach) برای یادگیری و آموزش مبتنی بر مهارت است که نیازمند منابع آنلاین متعدد می باشد. از نظر مدل آموزش، مایکرولرنینگ باید 4 ویژگی خاص و مهم داشته باشد یعنی باید کوتاه، کم، با کیفیت و قدرتمند باشد. منظور از کوتاه، یعنی زمان این ویدیوها باید بین 5 تا 15 دقیقه باشد. کم یعنی محتوای آموزشی ارائه شده باید کم باشد. منظور از با کیفیت یعنی محتوا خوب انتخاب شده و نحوه آموزش منحصربه فرد و با کیفیت بالا باشد، و منظور از قدرتمند نیز آن است که منابع آموزشی باید به صورت وسیعی کاربردی بوده و سبب ایجاد تعامل بالا بین استاد و دانشجویان شود.

پس راهکارهای مایکرولرنینگ به صورت زیر می باشد:

  • فرآیندهای مایکرولرنینگ اغلب در یک محیط رسانه ای و ساختارهایی مانند وبلاگ ها یا رسانه های اجتماعی مثل اینستاگرام اجرا می شوند.

  • مایکرولرنینگ می تواند به عنوان یک تسک یادگیری کوچک باشد؛ به عنوان مثال، پاسخگویی به یک سوال، حفظ یک آیتم اطلاعاتی و یا یافتن منابع مورد نیاز.

  • فرآیند باید کوتاه و بین 5 تا 15 دقیقه باشد.

  • فرآیند باید به صورت یک مجموعه متوالی و به صورت فعالیت های یادگیری کوتاه باشد.

این ویژگی ها مایکرولرنینگ را به یک روش یادگیری جذاب تبدیل کرده است.

Flipped Class (کلاس معکوس) چیست؟

کلاس معکوس، یک عبارت مدرن است که در سال 2012 توسط برگمن و سمس به عنوان یک قالب جدید کلاس معرفی شد. در این قالب، فرآیند دوره های سنتی معکوس میشود؛ محتوای آموزشی تولید شده توسط مدرس در خارج از زمان کلاس ارائه میشود که به این ترتیب، زمان کلاس برای بحث و تعامل بیشتر دانشجویان و استاد خالی خواهد شد. این تعامل می تواند کار کردن برروی یک پروژه و یا کمک کردن به دانشجویان ضعیف تر و یا کار کردن بیشتر برروی دانشجویانی باشد که قابلیت درک و یادگیری محتوای آموزشی را سریعتر دارند. به عبارت دیگر، تکلیف ها و یا فعالیت هایی که معمولا خارج از زمان کلاس انجام میشود، به صورت حضوری و در کلاس با یک ساختار جدید پیاده سازی خواهد شد.

از آنجاییکه اساتید قبل از آموزش، نتیجه کارهای دانشجویان را بررسی میکنند؛ آنها میتوانند براساس نیازها و علایق دانشجویان، دروس خود را آماده سازی کنند. معکوس سازی به استاد این اجازه را می دهد که نیازها و علایق دانشجویان را در طول زمان آموزش تعاملی و مدل سازی در کلاس برطرف نماید. در این قالب آموزش، دانشجویان با آمادگی بیشتری در کلاس حضور پیدا میکنند که به خروجی یادگیری قوی تری منجر خواهد شد.

Image
Image

جزئیات روش ابتکاری و ثبت جهانی بیان برتر

همانطور که در معرفی کلاس های معکوس نیز بیان شد برخلاف روش های سنتی که تدریس مطالب اصلی در کلاس توسط استاد انجام میشود و سپس تا جلسه آینده، دانشجو موظف است با استفاده از تکالیف، پروژه ها و تمریناتی که استاد مشخص می کند، یادگیری درس را کامل کند در کلاس معکوس یا Flipped Classroom شکل جدیدی از آموزش است، آموزش قبل از حضور در کلاس، توسط استاد به صورت محتوای صوتی یا ویدیویی به دانشجو ارائه می شود و در زمان تشکیل کلاس، فعالیت هایی که به صورت سنتی در خانه انجام میشده مانند انجام تکالیف، پروژه ها و یا تمرینات، توسط دانشجو به صورت فردی، دونفره و یا گروهی و تحت نظر استاد انجام می شود. بدین ترتیب دو مشکل اساسی در روش های سنتی حل خواهد شد: اول اینکه در روش سنتی ممکن است دانشجو پس از کلاس، به تمرین نپردازد و یا روش درستی را برای تمرین انتخاب نکند و به این ترتیب به یادگیری منجر نشود . این درحالی است که در راهکار Flipped Classroom، چون این تمرین در کلاس در کنار دانشجویان دیگر و تحت نظر استاد انجام میشود، فرآیند یادگیری، به بهترین نحو تکمیل خواهد شد و دومین مزیت این راهکار آن است که دانشجویان می توانند برخلاف روش سنتی، دروس ارائه شده قبل از کلاس را با سرعت خود، در مکانی که در آن راحت و بدون استرس هستند دنبال کنند و حتی اگر لازم شد، بارها آنها را شنیده یا مشاهده کنند تا درس کاملا برای آنها قابل درک باشد.

بیان برتر برای اولین بار از راهکار مایکرولرنینگ و ادغام آن با کلاس معکوس در آموزش زبان انگلیسی استفاده کرده است. یک مشکل اساسی در اجرای راهکار آموزش Flipped Classroom، ارائه درست، کامل و جذاب مطلب درسی قبل از کلاس است به طوریکه دانشجو را ترغیب به یادگیری درس قبل از کلاس بنماید. در طرح پیشنهادی بیان برتر، ارائه این دروس توسط راهکارهای یادگیری خرد یا مایکرولرنینگ انجام میشود. همانطور که گفته شد منظور از مایکرولرنینگ، ارائه محتوای آموزشی به صورت کپسولی و در وعده های کوچک به دانشجو است. به عبارت دیگر ارائه محتوای کوتاه، آسان و قابل درک، مستمر و جذاب در بستر زمانی کوتاه. راهکارهای مایکرولرنینگ، یکی از خلاقانه ترین راهکارهای آموزشی است که ارائه دروس را با سرگرمی های صوتی و بصری و استفاده از پلتفرم های گوناگون، رسانه های اجتماعی و فن آوری های روز همراه می کند.  

 micro learning

چرا از Flipped class استفاده شده است؟

از آنجاییکه در قرن اخیر، هدف اصلی از آموزش زبان های خارجی، ایجاد ارتباط (Communication) و تعامل اجتماعی (Social Interaction) شناخته شده است، از رویکرد کلاس معکوس استفاده می شود؛ بدان معنا که دروس مربوط به المان ها و جزئیات زبانی مانند لغات و گرامر و یا استراتژی های مرتبط به چهار مهارت زبانی: Listening (مهارت شنیداری)، Reading (مهارت خواندن)، Speaking (مهارت گفتاری) و Writing (مهارت نوشتاری) قبل از تشکیل کلاس به دانشجویان ارائه می شود و در طول کلاس، برروی این جزئیات و مهارت ها به صورت عملی تمرین می شود تا اولا اشکالات احتمالی در دروس یادگرفته شده برطرف شود و ثانیا با استفاده از فعالیت های گروهی، فرآیند یادگیری تسریع گردد. همچنین در این طرح، برای ارائه دروس از راهکارهای مختلف مایکرولرنینگ استفاده میشود. به عنوان مثال لغاتی که قرار است در جلسه بعد آموزش داده شود، از قبل به صورت پیامکی در طول روزهای قبل از کلاس، برای دانشجویان ارسال میشود و یا دروس گرامری، در قالب ویدیوهای کوتاه جذاب و از طریق رسانه های اجتماعی و یا پانل دانشجویی و یا با استفاده از اینفوگرافیک، آماده سازی و برای دانشجویان ارسال میشود. برای هریک از چهار مهارت زبانی نیز، محتوا به صورت سریالی و تحت ویدیوهای کوتاه مدت و یا پادکست های شنیداری کوتاه مدت آماده سازی شده و قبل از شرکت در کلاس برای دانشجویان ارسال می گردد.

ارسال دیدگاه جدید (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد