(Author) از کجا شروع کنم بازدید: 6019

یادگیری زبان انگلیسی به چه فاکتور هایی وابسته است؟

اصلاً خود سؤال “مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی” به‌تنهایی بی‌معنی است. زیرا یادگیری زبان انگلیسی سطوح مختلفی را شامل می‌شود. اگر یک خورده با اعداد و ارقام صحبت کنیم مثلاً شاید بخواهید نمره‌ی 80 تافل بیاورید؛ شاید به نمره 90 تافل نیاز دارید و یا شاید نمره‌ای بالاتر از 100 می‌خواهید. هرکدام از این‌ها تفاوتش با دیگری بسیار زیاد است.

همچنین این سؤال بستگی به سطح فعلی شما نیز دارد. مثلاً اگر الآن در حد 70 نمره تافل هستید رسیدن به نمره 80 تافل، از اینکه از 80 به 90 تافل برسید باز تفاوت فراوانی دارد.

همچنین به بک‌گراند آموزشی شما نیز بستگی دارد. بسیار فرق است بین کسی که یادگیری زبان انگلیسی را با کتاب‌های آموزشی انجام داده؛ با کسی که کتاب داستان و کتاب‌های آموزنده مطالعه کرده است.

یا بین کسی که یادگیری زبان انگلیسی را از طریق فیلم و سریال پیگیری کرده اما نکاتی که در نوشته‌های قبلی برای یادگیری هرچه بهتر زبان انگلیسی با فیلم بیان کرده بودیم را رعایت نکرده باشد.

بنابراین بهتر است که ابتدا هدف خود را از یادگیری زبان انگلیسی مشخص کنید. طبیعتاً اگر می‌خواهید به سطحی برسید که قادر به خواندن و نوشتن مقالات درجه‌ی یک علمی باشید، و ارائه‌هایی بسیار عالی به زبان انگلیسی برای دیگران داشته باشید، بایستی زمان خیلی زیادی وقت بگذارید.

این را نیز به شما بگویم که روان شدن در زبان انگلیسی به این معنی نیست که لهجه‌ای عالی داشته باشید یا هیچ‌گونه اشتباه گرامری و لغت نداشته باشید. نیاز نیست که حتماً بتوانید لغات قلمبه‌سلمبه‌ی مهندسی، سیاسی، یا اقتصادی بلد باشید؛ و نیازی نیست که حتماً بتوانید ساعت‌ها بحث و بررسی به زبان انگلیسی داشته باشید. روان شدن در زبان انگلیسی به این معنا است که بتوانید ارتباط‌های روزمره‌ی خود را به زبان انگلیسی با دیگران انجام دهید.

زمان یادگیری زبان انگلیسی به فاکتورهای زیادی بستگی دارد

**1- سن: **سنی که در آن شما شروع به یادگیری زبان انگلیسی می‌نمایید تأثیر بسیار زیادی می‌تواند بر لهجه‌ی شما داشته باشد. طبیعتاً هر چه زودتر زبان انگلیسی را شروع کرده باشید می‌توانید لهجه‌ی بهتری داشته باشید. نه اینکه بهتر بتوانید زبان انگلیسی را یاد بگیرید. دیدگاهی که بچه‌ها زبان انگلیسی را بهتر و سریع‌تر یاد می‌گیرند دیدگاه آن‌چنان درستی نیست. زیرا بزرگ‌سالان قابلیت‌هایی دارند که بچه‌ها ندارند. تحقیقات اخیر در حوزه‌ی یادگیری زبان نیز این موضوع را به‌خوبی اثبات کرده است.

2- زمان، جدیت، انگیزه: چقدر می‌خواهید زمان برای یادگیری زبان انگلیسی اختصاص دهید و چقدر جدیت دارید؟ انگیزه، فاکتور بسیار مهمی در یادگیری زبان انگلیسی است. کسانی که زبان انگلیسی را به خاطر سفر به کشورهای دیگر، کسب موفقیت‌های تحصیلی بهتر، و در کل ارتباط مؤثر با دیگر افراد این کره‌ی خاکی می‌خوانند، طبیعتاً انگیزه‌ی بالاتری برای مدیریت سختی‌هایی که در یادگیری زبان انگلیسی به وجود می‌آید دارند. اما کسانی که زبان انگلیسی را برای گرفتن نمره در مدرسه و دانشگاه و یا برای کار می‌خوانند عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند. کسانی که هرروز برنامه‌ای منظم برای یادگیری زبان انگلیسی دارند عملکرد بسیار بهتری نسبت به کسانی که هفته‌ای یک‌بار زبان انگلیسی می‌خوانند یا سر کلاسهای فرمالیته‌ی درسی می‌روند، دارند.

انگیزه برای یادگیری زبان انگلیسی خیلی اهمیت دارد.

3- توانایی:

چقدر در یادگیری زبان انگلیسی توانایی دارید؟ البته هر کسی این توانایی را دارد که زبانی جدید یاد بگیرد اما توانایی‌های افراد در این زمینه متفاوت است. بعضی‌ها از روش‌های بسیار خاصی استفاده می‌کنند که شاید تنها برای خودشان مناسب باشد و با آن روش‌ها به‌سرعت بیشتری زبان انگلیسی را یاد می‌گیرند. افرادی هستند که به پنج، شش، هفت و یا تعداد بیشتری زبان مسلط هستند. عده‌ای هم هستند که حتی در زبان مادری خود مقداری لنگ می‌زنند. اما به‌هرحال قطعاً افرادی که به چندین زبان صحبت می‌کنند و یا حداقل زبان انگلیسی را به‌عنوان زبان دوم به‌خوبی یاد گرفته‌اند، زمان زیادی را برای بالا بردن مهارت‌های ارتباطی خود صرف کرده‌اند.

شاید اگر بار دیگر روی این نکته تأکید کنم بد نباشد. هیچ‌وقت به خاطر سن بالا از یادگیری زبان انگلیسی دلسرد نشوید. شما برای یادگیری زبان انگلیسی, هیچ‌وقت خیلی جوان و یا خیلی پیر نیستید. بنده خودم به‌شخصه قصد دارم که تا جایی که می‌توانم زبان‌های جدید را تجربه کنم. حتی اگر به سن 40 یا 50 سالگی رسیدم.

هیچوقت برای یادگیری زبان انگلیسی دیر نیست.

یادگیری زبان انگلیسی چقدر سخت است و چه‌کار کنیم که بهتر یاد بگیریم

یادگیری هر زبانی، حتی زبان مادری، سختی‌های خاص خودش را دارد. مشاهده می‌کنید که حتی در زبان مادری خیلی‌ها نمی‌توانند مکالمه‌ی خوبی داشته باشند. ترس از مکالمه تنها مختص زبان انگلیسی نیست. اما می‌شود روش‌هایی را در پیش گرفت که بر پایه‌ی مبانی علمی استوار باشد و ما را بهتر و مؤثرتر به هدفمان برساند.

یادگیری لغات انگلیسی: برای یادگیری هرچه بهتر زبان انگلیسی داشتن یک دایره‌ی لغات بزرگ بسیار مهم است. درست است که میگویند مثلاً 300 لغت پرکاربرد زبان انگلیسی بیش از 50 درصد مکالمات زبان انگلیسی را شامل می‌شود. اما آیا برای درک و فهم دیگران و برقراری ارتباط تنها 50 درصد قضیه را فهمیدن کافی است؟ در ضمن این‌گونه نیست که حتماً 50 درصد مکالمات را با این 300 کلمه بفهمید. گاهی مشاهده می‌شود که حتی اگر یک کلمه را در جمله‌ای نفهمید کل آن جمله را نمی‌توانید درک کنید. یادگیری لغات انگلیسی آن‌قدر مبحث مهمی است که در تارنگار زبانشناس، برای آن، یک دسته‌ی جداگانه به اسم یادگیری لغات انگلیسی قرار داده شده است. پیشنهاد می‌کنم که حتماً تمامی مقالات داخل این دسته را بخوانید.

مکالمه زبان انگلیسی: یکی از اهداف مهم هر زبان‌آموزی این است که درنهایت بتواند مکالمه زبان انگلیسی خوبی داشته باشد و با دیگران ارتباط خوبی برقرار نماید. متأسفانه در ایران کمتر و یا حتی می‌شود گفت اصلاً به بومی زبان‌ها دسترسی وجود ندارد. ترتیب دادن قرار ملاقات با دیگر افراد برای ایجاد جلساتی جهت مکالمه زبان انگلیسی نیز شاید خیلی وقت‌ها میسر نباشد. بنابراین بهتر است که زبان‌آموز در این زمینه خودکفا شود. در نوشته‌ی قبلی توضیح دادم که یکی از بهترین راه‌ها برای خودکفا شدن در مکالمه‌ی زبان انگلیسی، استفاده از تکنیک سایه است. این تکنیک را روی هر مطلب شنیداری انگلیسی (فیلم، اخبار؛ داستان گویا و …) می‌توان بکار برد. با استفاده از این تکنیک، مکالمه‌ی شما پیشرفت چشمگیری خواهد نمود.

گرامر زبان انگلیسی: اگر نوشته‌های قبلی بنده را مطالعه کرده باشید متوجه می‌شوید که بنده با توجه به دلایل علمی خواندن گرامر زبان انگلیسی را پیشنهاد نمی‌کنم. گرامر زبان انگلیسی را به‌طور ناخودآگاه، با خواندن کتاب‌ها (منظورم کتاب آموزش زبان انگلیسی نیست) و مشاهده‌ی فیلم و سریال انگلیسی، یاد می‌گیرید. زیرا گرامر زبان انگلیسی به‌طور طبیعی با افزایش دایره‌ی لغات بهتر می‌شود. بنابراین پافشاری زیادی روی خواندن گرامر نداشته باشید و به اصل موضوع بچسبید.

دوستان عزیز؛ همان‌طور که قبلاً نیز گفتم، یادگیری زبان انگلیسی مثل آب خوردن نیست. اما اگر روش‌هایی که بنده در این تارنگار توضیح می‌دهم را در نظر بگیرید و انجام دهید، درنهایت مثل آب خوردن انگلیسی صحبت می‌کنید. بنده روی این روش‌ها تحقیقات زیادی نموده‌ام و مقالات علمی متعددی را نیز خوانده‌ام. بنابراین یقین بدانید که یادگیری زبان انگلیسی از این راه برای شما بسیار سودمند است و در بلندمدت شما را به اهدافتان می‌رساند.

ارسال دیدگاه جدید (2)

امتیاز 0 از 5 بر اساس 0 رای
This comment was minimized by the moderator on the site

ببخشید 300 لغت رو از کجا دانلود کنم؟

مریم ایرانی
This comment was minimized by the moderator on the site

خوب بود.

حسین میلان
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد